Adventsmys, trädgård i december och sånger!

Andra advent och en underbar helg med glädje, värme och mys. I går var F´s bästa vän G här och de lekte hela eftermiddagen, härjade runt som två tokar med blöjor på huvud och såg ut som märkliga stjärngossar.


På förmiddagen var jag ute en sväng och konstaterade att flera rosor fortsätter att skjuta knopp. Blommorna blir mindre och djärvare i färgerna men de fortsätter komma, trots en frostnatt eller två och ingen sol. Just nu är vår trädgård i mörker, solen når inte den lilla "dalen"som vårt hus ligger i. Till och med prästkragar blommar om och krokusen jag satte för ett par månader sen är på väg upp. Galet!



 I kväll har jag varit på musikalen Romeo och Julia med H´s systerdotter, helt fantastisk, jag gick därifrån med tårar i ögonfransar och ett leende på läpparna. 


Själv går jag in i konstervecka, från onsdag till lördag är det Stjärnjul som gäller. Genrep på fredag och skarptläge på lördag. Jullåtar för hela slanten. Det svåraste med julsånger är att välja ut vilka sånger vi ska ha... Åsikterna är många! Därför tar jag tillfället i akt och frågar er, vilken julsång är din favorit!

Kommentarer

Lena sa…
Favoritjulsång?
Här är en som jag inte alls vet var den kommer ifrån, vem som har skrivit, men den andas så mycket härlig barndom för mej...
Den börjar såhär:
"En jul när mor var liten,
hörde hon hur någon en kväll
Stod därute och stampa
och gav dörr´n en smäll

In där klev en julebock..."

Idag hade jag en fluga på balkongen, den 4 december! Galet!

Ha en fin stjärnjulvecka! Kanske kommer jag och tittar!

Kramar/ Lena
Marina sa…
Jag vill också gå på julkonsert! Kan du komma hit och sjunga för mig? Har kollat runt bland kyrkorna här men hittar ingen. Visst är det konstigt?

Så mycket som blommar hos dig. Ni måste ha lite av ett microklimat i er dalsänka, eller?
Här är det väldigt grönt fortfarande (gräset menar jag då) men så värst mycket blommor finns inte kvar tror jag.

Nu vill jag ha snö!

Vet inte riktigt om jag har tackat ordentligt för alla fototips och all uppmuntran. Jag blir jätteglad så tack så mycket för att du har tålamod.

Kram!
Anonym sa…
Åh, jag älskar julsånger och jag älskar julkonserter. Minns särskilt en i Stockholms stadshus med Adolf Fredriks musikklasser, det var enormt fint.

Min favoritsång såhär i juletid är Jul jul strålande jul. Strofen "sänk dina vita vingar" får mig alltid lite blank i ögat. Ja, den är sååå vacker.

Otroligt att det blommar fortfarande! Själv hittade jag en knopp i en i övrigt nedvissnad bolltistelplanta idag, det är allt bra märkligt.

Kram! /Hanna
Vad härligt hoppingivande bilder! Njuter för fullt av dem.
Hmm, vilken jullåt som är min favorit... Driving home for Christmas med Chris Rea och Last Christmas med Wham. Men de kanske inte är "rätt" för ditt tema.
Lycka till på lördag!
Kram Maria
AnnCharlotte sa…
Julsånger. Förstår att det är svårt att välja, det finns ju tusentals...
Mössens julafton, Ave maria, Nu tändas....
Det är skumt att det blommar fortfarande, det är lika dant hos mig.
Ha det bra :)
Visst är det märkliga tider just nu... Jag blir lite rädd samtidigt som jag faktiskt är glad över att jag inte verkar behöva oroa mig för mina växter den här vintern. Fast det är ju några månader kvar i och för sig... ;) Vackra bilder som vanligt!

Kram/ Anna
AnnaHelena sa…
Å, julsånger...så svårt att välja! Eftersom jag är uppvuxen med en mamma som var kantor och själv har hållit på med sång och musik i hela mitt liv så är julens alla sånger så mycket nostalgi,stämning och känsla.
Jag är väldigt förtjust både i klassisk körsång typ alla lussevisor (Himlen hänger stjärnsvart, Ave Maria och Nu tändas tusen juleljus i körsättning) men älskar också Sarah Dawn Finers vinterskiva från förra året och Peter Jöbacks klassiker.
Ja, du vet, jag gillar det mesta i julmusikväg, faktiskt! :)
I skolan där jag jobbar sjunger eleverna Carolas "Himlen i min famn" i skolkören och den är också fin...
Nä, nu får jag sluta rabbla...Har så lätt att gå loss när det gäller sånt här, bara...

Ha det bra och kram // AH
Unknown sa…
Vad kul att få sjunga allt vackert så här i adventstider! Det finns för många för att välja bara en enda julsång och det är väl himla tur att man kan välja många;)
Kram!
Åsa sa…
Jag blir uppenbarligen lite småreligiös när det är jul för några av de vackraste julsångerna tycker jag är Gläns över sjö och strand, O Holy Night och Gloria. Kram

Populära inlägg